Organy administracji publicznej nie mogą w nieskończoność zwlekać z wydaniem decyzji w sprawie świadczenia wychowawczego z programu 500 plus. Przepisy kodeksu postępowania administracyjnego ustanawiają terminy, które winny być przez te organy respektowane.
W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 35 § 1 kpa organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy co do zasady bez zbędnej zwłoki. Jednakże załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić – stosownie do art. 35 § 3 kpa – nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania (przy czym zgodnie z art. 61 § 3 kpa datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej). Organy administracji publicznej, jeżeli nie respektują tych terminów, popadają w bezczynność lub dopuszczają się przewlekłości. W takim wypadku wnioskodawcy przysługuje, zgodnie z art. 37 § 1 pkt 1 kpa uprawnienie do złożenia ponaglenia, które wnosi się do organu wyższego stopnia za pośrednictwem organu prowadzącego postępowanie. Zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 2 z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (tj. Dz.U. z 2017 r. poz. 1851 z późn. zm.) decyzje w sprawach świadczenia wychowawczego realizowanego w związku z koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego wydaje od 1 stycznia 2018 roku wojewoda, któremu zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z systemami wsparcia rodzin (Dz.U. z 2017 r. poz. 1428) marszałek województwa miał przekazać dokumentację dotyczącą spraw z zakresu świadczeń wychowawczych realizowanych w związku z koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego, przy zachowaniu w myśl art. 24 ust 1 powołanej ustawy w mocy wszystkich dotychczas podjętych przez marszałka województwa czynności, które winny być kontynuowane przez wojewodę. Tym samym mając na uwadze art. 17 pkt 2 kpa trzeba wskazać, że w stosunku do wojewodów organami wyższego stopnia są – właściwi w sprawie ministrowie. Przy czym w związku z art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z systemami wsparcia rodzin (Dz.U. z 2017 r. poz. 1428), w sprawach z wniosków o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego realizowanego w związku z koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego, złożonych przed dniem 1 stycznia 2019 r., organem wyższego stopnia jest samorządowe kolegium odwoławcze.
Ponaglenie winno zostać rozpoznane w terminie 7 dni. W wyniku rozpatrzenia samorządowe kolegium odwoławcze wydaje postanowienie w którym:
– wskazuje, czy organ rozpatrujący sprawę dopuścił się bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania, stwierdzając jednocześnie, czy miało ono miejsce z rażącym naruszeniem prawa;
– w przypadku stwierdzenia bezczynności lub przewlekłości:
a) zobowiązuje organ rozpatrujący sprawę do załatwienia sprawy, wyznaczając termin do jej załatwienia, jeżeli postępowanie jest niezakończone,
b) zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych bezczynności lub przewlekłości, a w razie potrzeby także podjęcie środków zapobiegających bezczynności lub przewlekłości w przyszłości.
Jak widać z powyższego, takim pismem z dużym prawdopodobieństwem możemy przyspieszyć załatwienie naszej sprawy.
Reasumując, jeżeli organ administracji publicznej przekracza wyżej określone terminy, przysługuje nam prawo do wniesienia ponaglenia do samorządowego kolegium odwoławczego, jednak pismo to wnosimy za pośrednictwem wojewody (kierujemy na adres urzędu wojewódzkiego lub składamy osobiście w tym urzędzie). Samorządowe kolegium odwoławcze ma 7 dni na rozpatrzenie ponaglenia. W jego wyniku może między innymi zobowiązać organ do załatwienia sprawy w wyznaczonym terminie.
W dziale wzory pism znajduje się wzór ponaglenia.